Прийнятий Закон про трансферному ціноутворенні

Верховна Рада України прийняла Закон про внесення змін до Податкового кодексу України щодо трансфертного ціноутворення (проект № 2515), яким вводиться механізм податкового контролю за трансферним ціноутворенням, заснований на принципі «витягнутої руки».

Даний проект викликав неоднозначну оцінку з боку професійної спільноти - з одного боку відомство Олександра Клименка (розробники) наполягало на якнайшвидшому прийнятті документа, а от юристи побоюються того, як будуть застосовуватися окремі норми Закону в українських реаліях. Нагадаємо, неодноразово висловлювалася думка щодо того, що ряд положень слід доопрацювати.

Зокрема, виключити вимогу про надання у складі звітності первинних документів з контрольованим операціями усіма платниками податків; ввести правила трансфертного ціноутворення для цілей податку на прибуток та податку на додану вартість одночасно, з моменту набрання чинності Законом.

Крім того, юристи припускали, що Закон набере чинності не раніше січня 2014, однак у тексті Закону датою набрання чинності вказано 1 вересня 2013 Податковий контроль за трансферним ціноутворенням передбачає коригування податкових зобов'язань платника податків до рівня податкових зобов'язань, розрахованих за умови відповідності комерційних та / або фінансових умов контрольованої операції комерційним та / або фінансових умов, які мали місце під час здійснення порівнянних операцій, передбачених ст. 39 НК, сторін яких не є пов'язаними особами.

У разі застосування платником податку при здійсненні контрольованих операцій цін, які не відповідають рівню звичайних цін на відповідні товари (роботи, послуги), і якщо в результаті такої невідповідності виникає заниження податкового зобов'язання, платник податків має право самостійно провести коригування податкових зобов'язань та сплачених сум податку відповідно до підпунктом 39.5.4 пункту 39.5 ст. 39 НК.

Встановлено, що контрольованими операціями є:

а) господарські операції з придбання (продаж) товарів (робіт, послуг), здійснюваних платниками податків з пов'язаними особами - нерезидентами;

- Господарські операції з придбання (продаж) товарів (робіт, послуг), здійснюваних платниками податків з пов'язаними особами - резидентами, які:

1) задекларували від'ємне значення об'єкта оподаткування з податку на прибуток за попередній податковий (звітний) рік;

2) застосовують спеціальні режими оподаткування станом на початок податкового (звітного) року;

3) сплачують податок на прибуток підприємств та / або податок на додану вартість за іншою ставкою ніж базова (основна) відповідно до НК на початок податкового (звітного) року;

4) не були платниками податку на прибуток підприємств та / або податку на додану вартість станом на початок податкового (звітного) року;

б) операції, однією зі сторін яких є нерезидент, зареєстрований в державі (на території), в якій ставка податку на прибуток (корпоративний податок) 5 і більше процентних пунктів нижче, ніж в Україні, або який сплачує податок на прибуток (корпоративний податок) за ставкою 5 і більше процентних пунктів нижче, ніж в Україні.

Перелік цих держав (територій) затверджується Кабміном.

Визначення ціни з метою оподаткування доходів (прибутку, виручки) платників податків, які є сторонами контрольованої операції, здійснюється за допомогою одного з методів:

порівняльної неконтрольованої ціни (аналогів продажу) ціни перепродажу, "витрати плюс";

чистого прибутку;

розподілу прибутку.

При виборі методу, використовуваного для визначення ціни у контрольованій операції, повинні враховуватися повнота і достовірність вихідних даних, а також обгрунтованість коригування, здійснюваної в цілях забезпечення порівнянності умов проведення контрольованої і порівнянних операцій.

Допускається використання комбінації двох і більше методів.