Аналогові та цифрові тахографи, вимоги до пунктів сервісу
Тахографи являють собою спеціальні пристрої для обліку основних технічних параметрів транспортного засобу під час руху - швидкість, час у дорозі, пройдена відстань, контроль палива та інші. Оскільки всі отримані дані зберігаються протягом декількох місяців, установка тахографа дозволяє проводити комплексний контроль за режимом експлуатації автомобіля і дотриманням водієм правил безпечного руху, трудового графіка.
Використання здійснюється згідно наказу Міністерства Транспорту та Зв'язку України № 385 від 24.06.2010 року "Про затвердження Інструкції з використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільному транспорті".
Чим відрізняється цифровий тахограф від аналогового?
Різниця між цифровими і аналоговими тахографами полягає в способі запису даних. Цифрові ведуть запис як у себе, так і на карти, а аналогові тільки на паперові диски, які легко можна підробити. Записану інформацію з цифрового тахографа змінити неможливо. Вся інформація записується на індивідуальну карту водія та передається в центральний комп'ютер автотранспортного підприємства. Тим самим цифровий тахограф забезпечує більш високий рівень надійності реєстрації даних і може зберігати більший обсяг інформації, на відміну від аналогового.
Сьогодні при установці тахографа ще залишається вибір між цифровими і аналоговими. Але існує думка що найближчим часом до установки будуть доступні лише цифрові тахографи. Цифрові тахографи більш досконалі, ефективні і мають власну пам'ять. Вони вважаються більш надійними. Єдина слабка ланка в цифрових тахографах на відміну від аналогових, це принципова відсутність можливості ремонту і відносно висока вартість.
Установка тахографа на транспортний засіб здійснюється виключно за вимогами відповідного ГОСТу, тому «політ фантазії» в цьому випадку обмежений.
Міністерство інфраструктури України 14.02.2013 року підготувало перелік вимог до пунктів сервісу тахографів.
Відповідний проект наказу «Про затвердження Порядку ведення переліку суб’єктів господарювання, що здійснюють установлення та технічне обслуговування контрольних пристроїв (тахографів) в автомобільних транспортних засобах» оприлюднено на офіційному сайті відомства. Зокрема, згідно з запропонованим проектом документу пункт сервісу тахографів обов’язково повинен мати виробничу базу для установлення та технічного обслуговування тахографів з урахуванням:марок, моделей, типів (аналогові, цифрові) тахографів. Зауважимо, що здійснювати установлення та технічне обслуговування тахографів не можуть суб’єкти господарювання, діяльність яких пов'язана з перевезеннями автомобільним транспортом. Персонал пункту сервісу тахографів має бути кваліфікованим та володіти практичними навичками щодо виконання робіт з установлення та технічного обслуговування тахографів. Відтак кожному фахівцю пункту необхідно мати документ, що підтверджує проходження спеціальної підготовки щодо виконання відповідних видів робіт. У пунктах сервісу здійснюватиметься установлення, активація, адаптація тахографів до транспортних засобів, періодичні перевірки, технічне обслуговування відповідно до вимог Європейської угоди щодо роботи екіпажів транспортних засобів, які виконують міжнародні автомобільні перевезення (ЄУТР) стосовно аналогових та/або цифрових тахографів незалежно від належності тахографа до певної марки чи моделі. Виробниче приміщення пункту сервісу, в якому надаються послуги з установлення та технічного обслуговування тахографів у складі транспортного засобу, повинно мати розміри, достатні для розміщення транспортного засобу та безпечного надання послуг, оглядову канаву та/або підйомний механізм тощо. Також пункт сервісу повинен мати можливість користуватися атестованою в установленому порядку прямолінійною горизонтальною ділянкою дороги, що має поздовжній і поперечний ухили не більше ніж 1,5%, довжину не менше ніж 1000 м, рівне та тверде покриття для забезпечення аналогічного відтворення параметрів руху транспортного засобу із застосуванням устаткування для автоматичного реєстрування часу, швидкості та пройденої ним відстані. У пункті сервісу установлюватимуться цифрові тахографи на транспортні засоби, які уперше вводяться до експлуатації (реєструються), або на заміну аналогового тахографа після виведення його з експлуатації тощо. Пункт сервісу застосовуватиме для маркування та пломбування тахографів позначку «UA». Інформація про усі зареєстровані пункти сервісу тахографів, виконувані ними види робіт, знаки, що застосовують для маркування тахографів, графік періодичних перевірок їхньої діяльності розміщуватиметься на офіційному сайті Мінінфраструктури. Проект наказу розроблено відповідно до Конвенції Міжнародної організації праці 1979 року № 153 про тривалість робочого часу та періоди відпочинку на дорожньому транспорті та Європейської угоди щодо роботи екіпажів транспортних засобів, які виконують міжнародні автомобільні перевезення (ЄУТР). |
Довідково повідомляємо, з 1 січня 2011 року водії транспортних засобів, обладнаних цифровим тахографом, при здійсненні міжнародних перевезень зобов’язані мати персональну картку водія.
Штрафи за керування транспортними засобами,обладнаними цифровим тахографом без використання карти водія
в окремих країнах:
У Польщі
Порушення |
Штраф у польських злотих (€ ) |
Не надання водієм обґрунтованого документу (картки) цифрового тахографа у ході перевезення |
2,000 PLN (500 € ) |
В Угорщині
Порушення |
Сума штрафу у форинтах |
Відповідальний за порушення |
Водій не може надати данні, які відносяться до картки водія (не має в наявності картки водія) |
400 000 HUF (1433 € ) |
Водій / перевізник |
У Литві
Порушення |
Санкції для водія LTL (€) |
Санкції для підприємства* LTL (€) |
Ненадання обов’язкових реєстраційних листів тахографа на протязі періоду, зазначеного у законодавчих актах, подання незаповнених бланків реєстраційних листів тахографа або заповнених не відповідно визначеним вимогам, та/або ненадання карти водія, та/або керування без використання картки водія, та/або керування з використанням карти іншого водія (екіпажу) АТЗ, який виконує внутрішні та/або міжнародні перевезення пасажирів або вантажів |
500-1000 ( 145-290 €) |
|
У Румунії
Порушення |
Штрафи RON * (Euro)
|
Керування транспортним засобом, обладнаним цифровим тахографом, без використання картки водія.
|
4500-5000 (1297-1440 Euro) (для транспортного підприємства/ оператора або водія по обставинам) |
У Білорусії
Порушення |
Штрафи (Euro)
|
Керування транспортними засобами, обладнаними цифровим тахографом без використання картки водія |
до 400 євро
|