Технічний стан транспортних засобів та їх обладнання

Технічний стан транспортних засобів та їх обладнання повинні відповідати вимогам стандартів, що стосуються безпеки дорожнього руху та охорони навколишнього середовища, а також правил технічної експлуатації, інструкцій підприємств-виробників та іншої нормативно-технічної документації.

Забороняється експлуатація транспортних засобів згідно із законодавством:

  • а)у разі їх виготовлення або переобладнання з порушенням вимог стандартів, правил і нормативів, що стосуються безпеки дорожнього руху;
  • б)якщо вони не пройшли обов’язковий технічний контроль (для транспортних засобів, що підлягають такому контролю);
  • в)якщо номерні знаки не відповідають вимогам відповідних стандартів;
  • г)у разі обладнання без дозволу Державтоінспекції спеціальними звуковими та світловими сигналами.

Гальмові системи:

  • а)змінено конструкцію гальмових систем, застосовано гальмову рідину, вузли або окремі деталі, що не передбачені для даної моделі транспортного засобу або не відповідають вимогам підприємства-виробника;
  • б)під час дорожніх випробувань робочої гальмової системи перевищуються такі значення гальмівного шляху:

Тип транспортного засобу

Гальмівний шлях  не більше ніж, м

Легкові автомобілі та їхні модифікації для перевезення вантажів

14,7

Автобуси

18,3

Вантажні автомобілі з дозволеною максимальною масою до 12 т включно

18,3

Вантажні автомобілі з дозволеною максимальною масою понад 12 т

19,5

Автопоїзди, тягачами яких є легкові автомобілі та їхні модифікації для перевезення вантажу

16,6

Автопоїзди, тягачами яких є вантажні автомобілі

19,5

Двоколісні мотоцикли і мопеди

7,5

Мотоцикли з причепом

8,2

  • Нормативне значення гальмового шляху для транспортних засобів випуску до 1988 року допускається перевищувати не більше ніж на 10 відсотків значення, поданого в таблиці.
  • Примітки
  1. Випробування робочої гальмової системи проводиться на горизонтальній ділянці дороги з рівним, сухим, чистим цементо- або асфальтобетонним покриттям при швидкості транспортного засобу на початок гальмування: 40 км/год. — для автомобілів, автобусів і автопоїздів; 30 км/год. — для мотоциклів, мопедів за методом одноразового впливу на органи керування гальмовою системою. Результати випробування вважаються незадовільними, якщо під час гальмування транспортний засіб розвертається на кут більше 8 градусів або займає смугу руху більше ніж 3,5 м.
  2. Гальмовий шлях вимірюється з моменту натискання на гальмову педаль (рукоятку) до повної зупинки транспортного засобів

 

Рульове керування:

  • а)сумарний люфт у рульовому керуванні перевищує такі граничні значення:

Тип транспортного засобу

Граничне значення  сумарного люфту

Легкові автомобілі та вантажні автомобілі з дозволеною максимальною масою до 3, 5 т

10°

Автобуси з дозволеною максимальною масою до 5 т

10°

Автобуси з дозволеною максимальною масою понад 5 т

20°

Вантажні автомобілі з дозволеною максимальною масою понад 3, 5 т

20°

Автомобілі і автобуси, зняті з виробництва

25°

  • б)є не передбачені конструкцією відчутні взаємні переміщення деталей і вузлів рульового керування або переміщення їх відносно кузова (шасі, кабіни, рами) транспортного засобу; нарізні з’єднання не затягнуті або надійно не зафіксовані;
  • в)зіпсований або відсутній передбачений конструкцією підсилювач рульового керування або рульовий демпфер (на мотоциклах);
  • г)у рульовому керуванні встановлено деталі із слідами залишкової деформації та іншими дефектами, а також застосовано деталі і робочі рідини, що не передбачені для даної моделі транспортного засобу або не відповідають вимогам підприємства-виробника.

 

Зовнішні світлові прилади:

  • а)кількість, тип, колір, розміщення і режим роботи зовнішніх світлових приладів не відповідають вимогам конструкції транспортного засобу;
  • б)порушено регулювання фар;
  • в)не горить лампа лівої фари в режимі ближнього світла;
  • г)на світлових приладах немає розсіювачів або використовуються розсіювачі і лампи, що не відповідають типу даного світлового приладу;
  • ґ)на розсіювачах світлових приладів нанесено тонування або покриття, що зменшує їх прозорість чи світлопропускання.

Примітки

  1. Мотоцикли (мопеди) можуть бути додатково обладнані однією протитуманною фарою, інші механічні транспортні засоби — двома. Протитуманні фари повинні розміщуватися на висоті не менше 250 мм від поверхні дороги (але не вище фар ближнього світла) симетрично до поздовжньої осі транспортного засобу і не далі 400 мм від зовнішнього габариту за шириною.
  2. Дозволяється встановлювати на транспортних засобах один або два задні протитуманні ліхтарі червоного кольору на висоті 400–1200 мм і не ближче 100 мм до ліхтарів сигналу гальмування.
  3. Увімкнення протитуманних фар, задніх протитуманних ліхтарів повинно здійснюватися одночасно з увімкненням габаритних вогнів і освітленням номерного знака (ближнім або дальнім світлом фар).
  4. На легковому автомобілі і автобусі дозволяється встановлювати один або два додаткові немиготливі сигнали гальмування червоного кольору на висоті 1150–1400 мм від поверхні дороги;

 

Забороняється експлуатація транспортних засобів згідно із законодавством за наявності таких технічних несправностей і невідповідності таким вимогам:

Склоочисники і склообмивачі вітрового скла:

  • а)не працюють склоочисники;
  • б)не працюють передбачені конструкцією транспортного засобу склообмивачі.

 

 Колеса і шини:

  • а)шини легкових автомобілів та вантажних автомобілів з дозволеною максимальною масою до 3,5 т мають залишкову висоту малюнка протектора менше 1,6 мм, вантажних автомобілів з дозволеною максимальною масою понад 3,5 т — 1,0 мм, автобусів — 2,0 мм, мотоциклів і мопедів — 0,8 мм; для причепів установлюються норми залишкової висоти малюнка протектора шин, аналогічні нормам для шин автомобілів-тягачів;
  • б)шини мають місцеві пошкодження (порізи, розриви тощо), що оголюють корд, а також розшарування каркаса, відшарування протектора і боковини;
  • в)шини за розміром або допустимим навантаженням не відповідають моделі транспортного засобу;
  • г)на одну вісь транспортного засобу встановлено діагональні шини разом з радіальними, ошиповані і неошиповані, морозостійкі і неморозостійкі, шини різних розмірів чи конструкцій, а також шини різних моделей з різними малюнками протектора для легкових автомобілів, різними типами малюнків протектора — для вантажних автомобілів;
  • ґ)на передню вісь транспортного засобу встановлено радіальні шини, а на іншу (інші) — діагональні;
  • д)на передній осі автобуса, який виконує міжміські перевезення, встановлено шини з відновленим протектором, а на інших осях — шини, відновлені за другим класом ремонту;
  • е)на передній осі легкових автомобілів і автобусів (крім автобусів, які виконують міжміські перевезення) встановлено шини, відновлені за другим класом ремонту;
  • є)відсутній болт (гайка) кріплення або є тріщини диска і ободів коліс.

 

Двигун:

  • а) вміст шкідливих речовин у відпрацьованих газах або їх димність перевищують установлені стандартами норми;
  • б)  паливна система;
  • в) несправна система випускання відпрацьованих газів.

 

 Інші елементи конструкції:

  • а)немає передбачених конструкцією транспортного засобу стекол, дзеркал заднього виду;
  • б)не працює звуковий сигнал;
  • в)встановлено на скло додаткові предмети або нанесено покриття, які обмежують оглядовість з місця водія, і погіршують його прозорість.

Примітка:

На верхній частині вітрового скла автомобілів і автобусів можуть бути прикріплені прозорі кольорові плівки. Дозволяється застосовувати тоновані стекла (крім дзеркальних), світлопропускання яких відповідає вимогам ГОСТ 5727–88. Дозволяється застосовувати занавіски на бокових вікнах автобусів.

 

У разі виникнення в дорозі несправностей, зазначених у пункті 31.4 цих Правил, водій повинен вжити заходів для їх усунення, а якщо це зробити неможливо — рухатися якомога коротшим шляхом до місця стоянки або ремонту, дотримуючись запобіжних заходів з виконанням вимог пунктів 9.9 і 9.11 цих Правил.

У разі виникнення в дорозі несправностей, зазначених у пункті 31.4.7 («ї»; «д» — у складі автопоїзда) подальший рух заборонено до їх усунення. Водій несправного транспортного засобу повинен вжити заходів для того, щоб прибрати його за межі проїзної частини дороги.

 

Забороняється подальший рух транспортних засобів, у яких:

  • а)робоча гальмова система чи рульове керування не дають змоги водієві зупинити транспортний засіб або здійснити маневр під час руху з мінімальною швидкістю;
  • б)у темну пору доби або в умовах недостатньої видимості не горять лампи фар чи задніх габаритних ліхтарів;
  • в)під час дощу або снігопаду не працює склоочисник з боку розміщення керма;
  • г)зіпсований тягово- зчіпний пристрій автопоїзда.