Технічний стан транспортних засобів та їх обладнання
Технічний стан транспортних засобів та їх обладнання повинні відповідати вимогам стандартів, що стосуються безпеки дорожнього руху та охорони навколишнього середовища, а також правил технічної експлуатації, інструкцій підприємств-виробників та іншої нормативно-технічної документації.
Забороняється експлуатація транспортних засобів згідно із законодавством:
- а)у разі їх виготовлення або переобладнання з порушенням вимог стандартів, правил і нормативів, що стосуються безпеки дорожнього руху;
- б)якщо вони не пройшли обов’язковий технічний контроль (для транспортних засобів, що підлягають такому контролю);
- в)якщо номерні знаки не відповідають вимогам відповідних стандартів;
- г)у разі обладнання без дозволу Державтоінспекції спеціальними звуковими та світловими сигналами.
Гальмові системи:
- а)змінено конструкцію гальмових систем, застосовано гальмову рідину, вузли або окремі деталі, що не передбачені для даної моделі транспортного засобу або не відповідають вимогам підприємства-виробника;
- б)під час дорожніх випробувань робочої гальмової системи перевищуються такі значення гальмівного шляху:
Тип транспортного засобу |
Гальмівний шлях не більше ніж, м |
Легкові автомобілі та їхні модифікації для перевезення вантажів |
14,7 |
Автобуси |
18,3 |
Вантажні автомобілі з дозволеною максимальною масою до 12 т включно |
18,3 |
Вантажні автомобілі з дозволеною максимальною масою понад 12 т |
19,5 |
Автопоїзди, тягачами яких є легкові автомобілі та їхні модифікації для перевезення вантажу |
16,6 |
Автопоїзди, тягачами яких є вантажні автомобілі |
19,5 |
Двоколісні мотоцикли і мопеди |
7,5 |
Мотоцикли з причепом |
8,2 |
- Нормативне значення гальмового шляху для транспортних засобів випуску до 1988 року допускається перевищувати не більше ніж на 10 відсотків значення, поданого в таблиці.
- Примітки
- Випробування робочої гальмової системи проводиться на горизонтальній ділянці дороги з рівним, сухим, чистим цементо- або асфальтобетонним покриттям при швидкості транспортного засобу на початок гальмування: 40 км/год. — для автомобілів, автобусів і автопоїздів; 30 км/год. — для мотоциклів, мопедів за методом одноразового впливу на органи керування гальмовою системою. Результати випробування вважаються незадовільними, якщо під час гальмування транспортний засіб розвертається на кут більше 8 градусів або займає смугу руху більше ніж 3,5 м.
- Гальмовий шлях вимірюється з моменту натискання на гальмову педаль (рукоятку) до повної зупинки транспортного засобів
Рульове керування:
- а)сумарний люфт у рульовому керуванні перевищує такі граничні значення:
Тип транспортного засобу |
Граничне значення сумарного люфту |
Легкові автомобілі та вантажні автомобілі з дозволеною максимальною масою до 3, 5 т |
10° |
Автобуси з дозволеною максимальною масою до 5 т |
10° |
Автобуси з дозволеною максимальною масою понад 5 т |
20° |
Вантажні автомобілі з дозволеною максимальною масою понад 3, 5 т |
20° |
Автомобілі і автобуси, зняті з виробництва |
25° |
- б)є не передбачені конструкцією відчутні взаємні переміщення деталей і вузлів рульового керування або переміщення їх відносно кузова (шасі, кабіни, рами) транспортного засобу; нарізні з’єднання не затягнуті або надійно не зафіксовані;
- в)зіпсований або відсутній передбачений конструкцією підсилювач рульового керування або рульовий демпфер (на мотоциклах);
- г)у рульовому керуванні встановлено деталі із слідами залишкової деформації та іншими дефектами, а також застосовано деталі і робочі рідини, що не передбачені для даної моделі транспортного засобу або не відповідають вимогам підприємства-виробника.
Зовнішні світлові прилади:
- а)кількість, тип, колір, розміщення і режим роботи зовнішніх світлових приладів не відповідають вимогам конструкції транспортного засобу;
- б)порушено регулювання фар;
- в)не горить лампа лівої фари в режимі ближнього світла;
- г)на світлових приладах немає розсіювачів або використовуються розсіювачі і лампи, що не відповідають типу даного світлового приладу;
- ґ)на розсіювачах світлових приладів нанесено тонування або покриття, що зменшує їх прозорість чи світлопропускання.
Примітки
- Мотоцикли (мопеди) можуть бути додатково обладнані однією протитуманною фарою, інші механічні транспортні засоби — двома. Протитуманні фари повинні розміщуватися на висоті не менше 250 мм від поверхні дороги (але не вище фар ближнього світла) симетрично до поздовжньої осі транспортного засобу і не далі 400 мм від зовнішнього габариту за шириною.
- Дозволяється встановлювати на транспортних засобах один або два задні протитуманні ліхтарі червоного кольору на висоті 400–1200 мм і не ближче 100 мм до ліхтарів сигналу гальмування.
- Увімкнення протитуманних фар, задніх протитуманних ліхтарів повинно здійснюватися одночасно з увімкненням габаритних вогнів і освітленням номерного знака (ближнім або дальнім світлом фар).
- На легковому автомобілі і автобусі дозволяється встановлювати один або два додаткові немиготливі сигнали гальмування червоного кольору на висоті 1150–1400 мм від поверхні дороги;
Забороняється експлуатація транспортних засобів згідно із законодавством за наявності таких технічних несправностей і невідповідності таким вимогам:
Склоочисники і склообмивачі вітрового скла:
- а)не працюють склоочисники;
- б)не працюють передбачені конструкцією транспортного засобу склообмивачі.
Колеса і шини:
- а)шини легкових автомобілів та вантажних автомобілів з дозволеною максимальною масою до 3,5 т мають залишкову висоту малюнка протектора менше 1,6 мм, вантажних автомобілів з дозволеною максимальною масою понад 3,5 т — 1,0 мм, автобусів — 2,0 мм, мотоциклів і мопедів — 0,8 мм; для причепів установлюються норми залишкової висоти малюнка протектора шин, аналогічні нормам для шин автомобілів-тягачів;
- б)шини мають місцеві пошкодження (порізи, розриви тощо), що оголюють корд, а також розшарування каркаса, відшарування протектора і боковини;
- в)шини за розміром або допустимим навантаженням не відповідають моделі транспортного засобу;
- г)на одну вісь транспортного засобу встановлено діагональні шини разом з радіальними, ошиповані і неошиповані, морозостійкі і неморозостійкі, шини різних розмірів чи конструкцій, а також шини різних моделей з різними малюнками протектора для легкових автомобілів, різними типами малюнків протектора — для вантажних автомобілів;
- ґ)на передню вісь транспортного засобу встановлено радіальні шини, а на іншу (інші) — діагональні;
- д)на передній осі автобуса, який виконує міжміські перевезення, встановлено шини з відновленим протектором, а на інших осях — шини, відновлені за другим класом ремонту;
- е)на передній осі легкових автомобілів і автобусів (крім автобусів, які виконують міжміські перевезення) встановлено шини, відновлені за другим класом ремонту;
- є)відсутній болт (гайка) кріплення або є тріщини диска і ободів коліс.
Двигун:
- а) вміст шкідливих речовин у відпрацьованих газах або їх димність перевищують установлені стандартами норми;
- б) паливна система;
- в) несправна система випускання відпрацьованих газів.
Інші елементи конструкції:
- а)немає передбачених конструкцією транспортного засобу стекол, дзеркал заднього виду;
- б)не працює звуковий сигнал;
- в)встановлено на скло додаткові предмети або нанесено покриття, які обмежують оглядовість з місця водія, і погіршують його прозорість.
Примітка:
На верхній частині вітрового скла автомобілів і автобусів можуть бути прикріплені прозорі кольорові плівки. Дозволяється застосовувати тоновані стекла (крім дзеркальних), світлопропускання яких відповідає вимогам ГОСТ 5727–88. Дозволяється застосовувати занавіски на бокових вікнах автобусів.
У разі виникнення в дорозі несправностей, зазначених у пункті 31.4 цих Правил, водій повинен вжити заходів для їх усунення, а якщо це зробити неможливо — рухатися якомога коротшим шляхом до місця стоянки або ремонту, дотримуючись запобіжних заходів з виконанням вимог пунктів 9.9 і 9.11 цих Правил.
У разі виникнення в дорозі несправностей, зазначених у пункті 31.4.7 («ї»; «д» — у складі автопоїзда) подальший рух заборонено до їх усунення. Водій несправного транспортного засобу повинен вжити заходів для того, щоб прибрати його за межі проїзної частини дороги.
Забороняється подальший рух транспортних засобів, у яких:
- а)робоча гальмова система чи рульове керування не дають змоги водієві зупинити транспортний засіб або здійснити маневр під час руху з мінімальною швидкістю;
- б)у темну пору доби або в умовах недостатньої видимості не горять лампи фар чи задніх габаритних ліхтарів;
- в)під час дощу або снігопаду не працює склоочисник з боку розміщення керма;
- г)зіпсований тягово- зчіпний пристрій автопоїзда.